Od Autentyczności do Zaufania, czyli alfabet relacji

Czy zastanawialiście się kiedyś, o co chodzi w życiu? O pieniądze powiedzą jedni, o pasję inni, o szczęście, o bliskich. Możemy tak wymieniać zapewne w nieskończoność. I każdy będzie miał rację. Ludzi ge­nial­nych się podzi­wia, bo­gatym się zaz­drości, potężni budzą strach, ale tyl­ko ludzie z tzw. cha­rak­te­rem są godni zaufania. Prawda?

Budowanie relacji jest integralną częścią naszego życia. Zarówno tego osobistego, jak i zawodowego. Jeżeli wydaje Ci się, że wystarczy „zwykła reklama” w TV czy na portalach społecznościowych, masz rację, wydaje Ci się. Jeżeli chcesz sprzedać siebie i swoje umiejętności na rozmowie kwalifikacyjnej, przed klientem, który ma coś od Ciebie kupić, od czego zaczynasz? Od reklamy? Od obrazka? Nie. Zaczynasz od nawiązania relacji. Chcesz, żeby klient Ci zaufał, prawda? Podobnie się dzieje w relacjach osobistych. Często słyszysz na szkoleniach, że musisz być godny zaufania, że musisz mieć „charakter”. Jasne, tylko czym jest charakter? Czym jest zaufanie? Dlaczego są tak ważne w naszym życiu? Jak je budować? Na te pytania odpowiadają tylko nieliczni.

Przecież to takie proste. Musisz być sobą. Nie… Ty chcesz być sobą, bo wtedy jesteś autentyczny. In­formac­ja zmienia się w prawdę do­piero, gdy zaczniesz wie­rzyć w jej autentyczność. Ty sam musisz być przekonany o słuszności tego, co mówisz, tego, co sprzedajesz.

Relacje z innymi ludźmi wymagają zrozumienia ich, a nie wcielania się w takie role, w jakich chcieliby nas widzieć. Oczywiście w pierwszej fazie znajomości to zadziała, ale co dalej? Dziś mając wiedzę naukową, jesteśmy w stanie przygotować się do spotkań w zupełnie inny sposób. Dziś posiadając najnowsze informacje na temat aktywności mózgu, możemy podjąć nową dyskusję na temat zaufania i autentyczności.

Przecież to za pomocą mózgu odbywa się nasza komunikacja. Gdyby nie on i jego 3 części, nie mielibyśmy szans na tak dogłębne poznanie mechanizmu komunikowania się z innymi. W zależności od tego, która część naszego mózgu jest bardziej aktywna (pień mózgu, śródmózgowie czy kresomózgowie), charakteryzuje nas szereg unikalnych cech, w których zawiera się także sposób komunikowania się. Jeżeli nie masz problemu z nawiązywaniem nowych znajomości, uwielbiasz kontakt z ludźmi i lubisz z nimi rozmawiać, oznacza to, że masz zdecydowanie najaktywniejszy pień mózgu.

Drugim sposobem komunikowania jest ten przez fakty, patrzenie w przyszłość, planowanie i podchodzenie z rezerwą do nowo poznanych osób. Masz wrażenie, że potrzebujesz więcej czasu do zbudowania relacji, a bycie „gwiazdą wieczoru” nie napawa Cię radością? Możesz być pewny, że kresomózgowie działa najlepiej w Twoim mózgu.

A może podchodzisz do nowych znajomości jak do ringu? Musisz dominować i wygrywać we wszystkich negocjacjach? Twoje międzymózgowie pomaga Ci w tym, że zawsze masz coś do powiedzenia, brylujesz, raczej nie miewasz tremy. Ale przeszkadza Ci np. w trzymaniu nerwów na wodzy.

Brzmi znajomo? I bardzo dobrze. Każdy z nas posiada tak samo zbudowany mózg, ale zupełnie inaczej z niego korzysta. Co zrobić, żeby wzbudzać zaufanie i autentyczność? Być sobą, żyć w zgodzie ze sobą i ze wszystkimi trzema kolorami naszego mózgu. To wszystko.

Anna Urbańska

www.trzykolorymozgu.pl
www.structrogram.pl
www.annaurbanska.pl